Brandstof besparen – Brandstofverbruik

Je kan zelf veel doen om brandstof te besparen. De eerste resultaten om zuinig te rijden behaal je al door de auto onder de loep te nemen. Is de bandenspanning in orde? Heeft de motor onderhoud gehad? Wat is het energielabel van uw Honda?

Daarom geven we je een aantal eenvoudige tips om het brandstofverbruik van je Honda te beperken en zo brandstof te besparen. Goed voor je eigen portemonnee en voor het milieu!

Wat is het energielabel van uw Honda?

Ook jouw Honda heeft een energielabel met gegevens over het brandstofverbruik, de zuinigheidscategorie en de CO2-uitstoot. Check even wat het energielabel van jouw Honda is!

Tips voor zuinig rijden

Aerodynamica:

  • Rijden met geopende ramen kost geld. De luchtstroom(aerodynamica) wordt verstoord en de motor moet harder werken. Honda heeft zijn uiterste best gedaan om lucht via de ventilatie zo goed mogelijk door de auto te laten circuleren. Ramen openen geeft een storing in deze stroomlijn, met als resultaat 5 tot 10% meer brandstofverbruik (en een dosis lawaai). Houd daarom bij voorkeur de ramen gesloten en gebruik de ventilatieopeningen.
  • Ook skiboxen of fietsendragers zorgen voor meer luchtweerstand(of een slechtere aerodynamica) en kunnen het brandstofverbruik enorm verhogen van 20% tot wel 30% meer brandstofverbruik. Laat ze dus niet ongebruikt en onnodig zitten.

Onderhoud uw Honda tijdig:

Onderhoud je auto goed. Een slecht onderhouden auto slurpt onnodig veel brandstof. Een fitte auto heeft het juiste oliepeil (niveau tussen het min- en max-streepje op de peilstok) en de juiste bandenspanning.

Bandenspanning:

Banden en bandenspanning hebben een grote invloed op het brandstofverbruik. Zorg dus voor de juiste maat banden met een lage rolweerstand en check de bandenspanning regelmatig. Zo bespaar je circa 5% brandstof. Tijdens de onderhoudsbeurten kunnen de wij op jouw verzoek ook de uitlijning controleren wat de rolweerstand ten goede komt.

Tip: controleer de bandenspanning 1 keer per maand. Houd de aanbevolen spanning van je Honda aan. Deze staat in het instructieboekje, bestuurdersportier en op de tankdop.

Start- stopsysteem:

Een start- stopsysteem schakelt de motor van de auto uit als je stil staat. Op dat moment heb je geen aandrijving nodig, dus is het nutteloos dat de motor brandstof staat te verbruiken. Als de motor uit gaat verbruikt deze geen druppel brandstof meer, wat gunstig is voor het verbruik en voor het milieu.

Heb je nog geen start- stopsysteem en je moet langer dan 20 seconden stilstaan. Dan bespaar je brandstof door de motor uit te zetten. Deze bespaartip kun je mooi toepassen voor bijvoorbeeld een spoorwegovergang.

Cruise Control:

Als jouw Honda is uitgerust met Cruise Control, gebruik deze dan zeker op de lange afstanden. Het kan je een brandstofbesparing opleveren van 4 tot 10%.

Elektriciteit / Airco:

  • Systemen als de stoel-, stuur- en achterruitverwarming aanzetten, kan erg aangenaam zijn onderweg. Maar een onnodig ingeschakelde achterruitverwarming kost extra elektriciteit en dus 2 tot 5% extra brandstof. Het gebruik van airconditioning kan zelfs tot 10% extra oplopen. En vergeet vooral je mist- lampen en de stoelverwarming niet. Schakel de verwarmingssystemen daarom uit zodra de achterruit helder is en je stoel en stuur warm zijn.
  • De airco, die is misschien wel de grootste brandstofslurper. Om een voorbeeld te geven: op een hete zomerdag verbruikt de airco bij lage snelheden tot wel 2 liter per 100 kilometer! Zet de airco daarom uit zodra de temperatuur in de auto acceptabel is. Je auto voor vertrek door laten waaien kan al een boel hitte en airco-inspanningen schelen.

Het nieuwe rijden:

Je persoonlijke rijstijl is in grote mate verantwoordelijk voor het brandstofverbruiken de CO2-uitstoot van jouw Honda. Rij daarom bij voorkeur volgens de principes van “Het Nieuwe Rijden”!

  • Ga ontspannen achter het stuur zitten. Schakel altijd snel door naar een hogere versnelling en zorg dat de motor met een zo laag mogelijk toerental draait.
  • Uitrollen in plaats van hard remmen! Nader je een rotonde, kruising of rood stoplicht? Trap dan niet op het laatste moment je rempedaal in. Laat het gas op tijd los en laat de auto rustig uitrollen. Door te remmen op de motor (gas loslaten in de versnelling) gaan de remblokken langer mee én verbruik je minder brandstof.

Schakelmomenten:

Schakel vlot naar een hogere versnelling. Want een hoog toerental kost meer brandstof. Dus zeg vaarwel tegen 50 rijden in z’n 3 en 80 in z’n 4. Schakel bij 50 km/u naar de 4de en bij 80 naar de 5de versnelling. Dieselauto? Schakel dan tussen de 1800 en 2200 toeren. Benzineauto? Schakel dan tussen de 2000 en 2500 toeren.

Vermijd korte ritten:

Ruim de helft van alle kleine verplaatsingen (minder dan 7,5 km) wordt per auto afgelegd. En dat is naar verhouding heel ongunstig, want de motor komt pas na ongeveer 5 kilometer op temperatuur. Een koude motor verbruikt twee keer zoveel brandstof en slijt sneller en vervuilt evenveel als 150 kilometer rijden met een warme motor.

Gewicht:

Bagage kost brandstof! Dus neem geen onnodig gewicht mee en laad na een vakantie meteen de auto uit. Zo kan je het verbruik terugbrengen met 0,3 liter per 100 km.

Share This