Het e:HEV-hybridesysteem voor sterke prestaties, naadloos schakelen tussen rijmodi en maximale efficiëntie. …
Van Formula 1™ Hybrid Power Unit (PU)-programma naar e:HEV-hybridesysteem.
Wanneer de volledig nieuwe Jazz later dit jaar gelanceerd wordt zal deze Honda’s hybride-innovatie van het circuit naar de weg brengen. Met de technische expertise van haar motorsportteam, gebruikt Honda de kennis vanuit haar Formula 1™ Hybrid Power Unit (PU)-programma om het verbruik van haar e:HEV-hybridesysteem verder te verbeteren.
De nieuwste Honda Formula 1 Hybrid Power Unit, met de naam RA620H, gebruikt een zeer efficiënte interne verbrandingsmotor van 1600 cc met zes cilinders, in combinatie met een Energy Recovery-systeem. De geavanceerde elektrische systemen van de hybride winnen op ingenieuze wijze de energie terug, die door de remmen en uitlaatgassen wordt opgewekt, om extra vermogen te genereren bij het optrekken en om turbovertraging te verminderen. Vorig seizoen wisten Honda’s partnerteams, Aston Martin Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso (nu bekend als Scuderia AlphaTauri) met behulp van deze Hybrid Power Unit, in totaal drie races te winnen en zes podiumplekken te behalen.
Tijdens de races, blijven de technici van Honda Formula 1 de verhouding van de door het hybridesysteem teruggewonnen en ingezette energie voortdurend evalueren en aanpassen om optimale prestaties te leveren. De expertise die ze hebben ontwikkeld om hybride krachtbronnen bij een optimale efficiëntie en maximaal vermogen te laten werken vormen de inspiratie voor Honda’s aanbod van geavanceerde e:HEV-aandrijflijnen in haar personenauto’s.
Het nieuwste model dat van deze technologie mag profiteren is de volledig nieuwe Jazz. Het e:HEV-hybridesysteem in deze auto wint energie terug en gebruikt deze om de accu op te laden en het motorvermogen te ondersteunen, voor sterke prestaties, het naadloos schakelen tussen rijmodi en maximale efficiëntie.
Yasuaki Asaki, Hoofd PU-ontwikkeling legt uit: “Tijdens een raceweekend in de Formule 1 moeten teams, om aan de regelgeving van de sport te voldoen, zeer zorgvuldig met hun brandstofverbruik omgaan. Gedurende een race kunnen we de toegestane brandstofhoeveelheid verdelen over het aantal ronden, maar er zullen altijd situaties zijn waarin een team wellicht wat meer brandstof wil verbruiken om beter te presteren en in andere delen van de race willen ze misschien brandstof besparen voor later, zoals wanneer ze achter een safety car rijden. Tijdens een race is de communicatie tussen de racetechnicus en de rijder dus van essentieel belang om die beste balans te vinden. In onze e:HEV-hybrides voor op de weg passen we onze kennis echter toe om ervoor te zorgen dat de aansturing van de aandrijflijn de bestuurder de beschikking geeft over de best mogelijke verhouding tussen vermogen en efficiëntie, in elke gevraagde rijmodus.”
Het e:HEV-systeem is nieuw ontwikkeld voor Jazz en ontworpen om een optimaal brandstofverbruik en een plezierige rijervaring te bieden. Het bestaat uit twee compacte, krachtige elektromotoren aangesloten op 1,5-liter DOHC i-VTEC-benzinemotor, een lithium-ionbatterij en een innovatieve transmissie met vaste versnelling via een intelligente Power Control Unit, die allemaal harmonieus samenwerken om een soepele en snelle reactie te leveren.
Om de zeer lonende rijervaring en uitzonderlijke efficiëntie te kunnen leveren, kiest het e:HEV hybride systeem naadloos uit drie verwisselbare rijmodi:
- EV Drive: de lithium-ionbatterij levert rechtstreeks stroom aan de elektrische aandrijfmotor
- Hybrid Drive: de benzinemotor levert vermogen aan de elektrische generatormotor, die op zijn beurt vermogen levert aan de elektrische aandrijfmotor
- Engine Drive: de benzinemotor is rechtstreeks op de wielen aangesloten via een lock-up-koppeling en de aandrijving wordt rechtstreeks van de motor op de wielen overgebracht
In de meeste stedelijke omgevingen, wordt de optimale efficiëntie behaald via een naadloze overgang tussen EV Drive en Hybrid Drive. De Engine Drive-stand is de meest efficiënte set-up voor op hoge snelheid op de snelweg rijden en kan worden aangevuld met een on-demand piekvermogen ‘boost’ van de elektrische voortstuwingsmotor voor snelle acceleratie. In de Hybrid Drive kan een teveel aan vermogen van de benzinemotor teruggevoerd worden via de generatormotor om de accupack weer op te laden. EV Drive wordt ook ingeschakeld wanneer de auto afremt, zodat energie wordt teruggewonnen via regeneratief remmen om de batterij op te laden.
In plaats van een conventionele versnellingsbak te gebruiken, is de Jazz uitgerust met een nieuw ontwikkelde, elektronisch gestuurde continu variabele transmissie (Electronically Controlled Continuously Variable Transmission, eCVT) met één vaste overbrengingsverhouding om een directe verbinding tussen bewegende componenten te creëren. Het resultaat is een soepele en zekere overdracht van koppel met een lineair gevoel tijdens het accelereren in alle rijmodi.
Het raceverleden van Honda gaat terug tot 1958 en in 1965 wist het merk haar eerste Formula 1-overwinning te behalen. Via haar deelname aan de Formule 1, heeft Honda in totaal 74 Grands Prix en zes constructeurstitels gewonnen. Deze deelname aan het hoogste motorsportniveau heeft Honda in staat gesteld om haar zeer geavanceerde technische vaardigheden op peil te houden en haar kennis op het circuit ook op de weg toe te passen.