- Interieur van de HR-V ontworpen met de sleutelelementen licht en wind
- Een uniek Air Diffusion System zorgt voor een innovatief, natuurlijk aanvoelend briesje in het voertuig
- Door de slimme indeling hebben passagiers evenveel ruimte als in grotere modellen
- Interieurkenmerken en -indeling gericht op functionaliteit en comfort
Nieuw concept voor interieur van hybride HR-V
Om vanuit de waarden en behoeften van de moderne consument een aantrekkelijke en toch praktische auto te creëren, hebben de ingenieurs en ontwerpers van Honda een nieuw concept bedacht voor het interieur van de volgende generatie hybride HR-V. Door slim gebruik te maken van Honda’s nieuwste structurele technologieën en een interieurdesign waarin de elementen licht en wind centraal staan, wordt met het volledig nieuwe model een superieur niveau van interieurcomfort en ruimte bereikt binnen het compacte B-SUV-segment.
Nieuw concept airconditioning
Het kenmerk dat misschien wel de grootste impact heeft op de totale interieuromgeving voor de passagiers, is ook gelijk het meest subtiele. Het unieke Air Diffusion System introduceert een nieuw concept van airconditioning, met L-vormige ventilatieopeningen in de bovenhoeken van het dashboard waardoor alle inzittenden kunnen genieten van een natuurlijk briesje.
“Dit idee komt voort uit het concept van het verwerken van de elementen licht en wind, ter verhoging van het comfort van de passagiers,” legt Honda Large Project Leader Yoshitomo Ihashi uit. “We wilden zoveel mogelijk ongemakken verhelpen, met de natuur als inspiratiebron. Deze nieuwe ventilatieconfiguratie is het antwoord op het probleem van traditionele ventilatieconfiguraties, waar passagiers zich vaak ongemakkelijk voelen als de lucht rechtstreeks op hen stroomt. Met als resultaat een luchtig gevoel en een comfortabeler klimaat binnen in het voertuig voor alle inzittenden.”
Er is een draaiknop voorzien om naadloos over te schakelen tussen 3 standen – de normale ventilatieopening met naar voren gerichte luchtstroom, het Air Diffusion System dat een nieuwe zachte luchtstroom creëert, en een functie om de luchtstroom af te sluiten. Wanneer het Air Diffusion System is geselecteerd, blaast een subtiele stroom lucht, eigenlijk meer een zacht briesje, langs de zijruiten, waardoor de voorste passagiers die als wind langs hun wangen voelen strijken. De luchtstroom loopt ook naar het dak, waardoor een zachte werveling van lucht ontstaat, net boven de hoofden van de passagiers langs. De warmte die in de zomer door de zijruiten komt, wordt geblokkeerd door een gordijn van lucht dat zich rond de passagiers voorin en achterin vormt, net als dat gebeurt met koude lucht in de winter. De passagiers achterin profiteren ook van frisse lucht met de ventilatieopening in de achterconsole. De combinatie van deze functies levert een binnentemperatuur op die constant is, in alle weersomstandigheden.
Ruimte en comfort
Het uitgangspunt van het interieurontwerp van de HR-V is de interactie tussen inzittenden en de auto in alle facetten van het dagelijks leven. Dat begint al op het moment dat de inzittenden instappen en eindigt op het moment dat ze de auto verlaten. Elk element van de interactie met de nieuwe HR-V is bedacht met het oog op een optimale gebruikerservaring.
Binnen in de nieuwe HR-V is elk element toegewijd aan het creëren van een gevoel van ruimte en luchtigheid dat de inzittenden verbindt met de buitenwereld.
Dat begint al bij de ruiten die zoveel mogelijk licht binnenlaten en het uitstekende zicht naar buiten. De vlakke lijn van de motorkap en de duidelijke zichtlijnen optimaliseren dat zicht en zorgen ervoor dat de positie van de auto op de weg nauwkeurig bepaald kan worden.
Ter bevordering van het interieurcomfort is goed nagedacht over de plaatsing van de bedieningselementen in het voertuig. De overzichtelijke, gebruiksvriendelijke indeling, met de bedieningselementen voor audio en ventilatie en het instrumentenpaneel zo dicht mogelijk bij het gezichtsveld van de bestuurder, geeft rust. De direct herkenbare elementen werken veilig en intuïtief te bedienen.
De ingenieurs van Honda wilden een SUV-stijl van topklasse maken, zonder afbreuk te doen aan uitzonderlijke binnenruimte. Met dat als uitgangspunt zijn alle componenten van de hybride aandrijflijn in het chassis en onder de motorkap ondergebracht, en werd de brandstoftank onder de voorstoelen verwerkt. De oorsprong voor dit ontwerp is Honda’s ‘Man-Maximum, Machine-Minimum’ (M/M)-ontwikkelingsprincipe, dat gebaseerd is op de overtuiging dat het doel van technologie en design is om aan de behoeften van de bestuurder en passagiers te voldoen.
Zo konden de nieuw ontwikkelde achterstoelen 30 mm verder naar achteren worden geplaatst, waardoor ze twee graden meer achterover kunnen leunen dan in de vorige generatie HR-V. De hoofdruimte is vergelijkbaar met de standaard in zijn klasse, maar de sedanachtige zitpositie in de HR-V levert een extra beenruimte op van 35 mm en schouderruimte die vergelijkbaar is met die van SUV’s van een klasse hoger.
Om het comfort voor de inzittenden voorin verder te optimaliseren, introduceert de gloednieuwe HR-V carrosseriestabiliserende voorstoelen met mattenstructuur ter vervanging van de verenstructuur die eerder werd gebruikt. Dit helpt vermoeidheid op lange ritten tegen te gaan en het comfort bij dagelijks gebruik te verhogen.