Honda-de-smedt-Lievegem
  • Nieuw niveau van dynamische mogelijkheden behaald voor volgende generatie B-SUV-segment
  • Honda’s e:HEV-aandrijflijn levert een unieke en responsieve rijervaring
  • Verbeteringen aan chassis en ophanging maximaliseren comfort, wendbaarheid en rijplezier
  • Wereldwijd klein platform geüpdatet voor de HR-V, met verbeterde carrosseriestijfheid

De volgende generatie van Honda’s HR-V, de populaire compacte SUV van het merk, is ontworpen met de nadruk op maximaal rijplezier en comfort. Vergeleken met zijn voorganger heeft de gloednieuwe HR-V een stijvere carrosseriestructuur en profiteert de auto van uitgebreide verbeteringen op het gebied van ophanging, stuurinrichting en remmen. Hierdoor kan hij nauwkeuriger reageren op de input van de bestuurder en levert het voertuig een meer zelfverzekerde, meer lonende en comfortabelere rijervaring.

De HR-V wordt exclusief aangeboden als hybride en is ontworpen om zowel uiterst plezierig en responsief te zijn als zeer efficiënt. De e:HEV-aandrijflijn (hybrid electric vehicle) met twee motoren, die ook aanwezig is in de onlangs gelanceerde Honda Jazz, profiteert van de 20 jaar ervaring van Honda op het gebied van hybrideontwikkeling. Voor de toepassing ervan in de HR-V zijn er een aantal herzieningen geweest om de extra grootte en massa van de SUV ten opzichte van de Jazz tegen te gaan. Vermogen en koppel zijn verhoogd tot respectievelijk 96 kW (131 pk) en 252 Nm, terwijl de overbrengingsverhouding van de eCVT ook is verlaagd voor betere rijprestaties.

Het e:HEV-systeem in de HR-V heeft een hogere energiedichtheid waardoor het meer koppel kan genereren. Het aantal cellen in de batterij is met 25% verhoogd, waardoor de algehele prestatiemogelijkheden van de auto en het bereik in EV- en hybride rijmodi verder zijn verbeterd.

Honda’s ingenieurs analyseerden ook elk aspect van de rijervaring om de dynamiek van de HR-V te optimaliseren. Door hun aandacht voor detail zijn de torsiestijfheid en veerconstante van de stuurkolom toegenomen, voor een soepeler gevoel tijdens het veranderen van richting. Het insturen van de bocht is directer, waarbij het algemene gevoel tijdens manoeuvres veel meer lineair is in vergelijking met de vorige generatie HR-V; dit stabiele en voorspelbare rijgedrag geeft de bestuurder meer vertrouwen.

De ophanging is ook responsiever, met een verbetering van de wrijving vanaf de eerste stuurinput, in vergelijking met het oude model. Om dit te kunnen bereiken, is de veerverschuiving vergroot om de zijdelingse krachten op de demper te verminderen, die ook minder inwendige wrijving heeft. Dit, in combinatie met de wrijvingsarme kogelgewrichten en geoptimaliseerde bussen, zorgt voor een meer lineaire en soepele beweging en vermindert het rollen van de carrosserie in een bocht.

Aan de achterzijde zijn de draagarmbussen zowel qua constructie als qua ontwerp aangepast om de controle over het achterwiel en het rijcomfort te verbeteren. De nu met vloeistof gevulde bussen bieden betere dempingsprestaties en superieure prestaties bij lage frequenties voor een verbeterde rijervaring. Bij het herzien van het busontwerp is een flens toegevoegd om zijdelingse beweging over de bus te verminderen. Door een stevigere bevestiging, is de veerconstante van de bus ook verminderd om de handling en het rijcomfort verder te verbeteren.

Gegarandeerde remkracht wordt geleverd door een krachtig remsysteem met geventileerde remschijven van 293 mm voor en massieve schijven van 282 mm achter. Daarnaast regelt een op maat gemaakte elektrische servorem die is gekoppeld aan het e:HEV-systeem de regeneratieve en hydraulische remmen, waardoor het rempedaal in sommige gevallen minder ver hoeft te worden ingedrukt en er een soepel remgevoel wordt geboden. Bovendien is het rempedaal van de auto gepositioneerd met een grotere focus op ergonomie, waardoor de bestuurder minder vermoeid raakt bij het rijden van langere afstanden.

 Het ideale platform voor toonaangevende dynamiek en comfort

Honda’s huidige wereldwijde kleine platform is geüpdatet voor de auto, met een hogere verhouding staal met hoge treksterkte voor een betere carrosseriestijfheid. Bovendien wordt er 980-lambda-staal gebruikt voor de middenbalk van de vloer en de binnenkant van de middenstijl, waardoor de sterkte verder wordt vergroot en het gewicht met 1,5 kg wordt verminderd. Achter de C-stijlen is een ringstructuur toegevoegd voor verdere chassisversterking, waardoor meer controle over elk afzonderlijk wiel mogelijk is, wat een verbeterde rijkwaliteit en dynamisch rijgedrag oplevert.

Naast het verminderen van het totale gewicht en het verbeteren van de veiligheidsprestaties, zorgt de extra stijfheid samen met de wrijvingsarme ophangingsupgrades en de langere wielbasis voor een indrukwekkende basisstabiliteit. Dit betekent dat grote oneffenheden op het wegdek gemakkelijk worden geabsorbeerd, waardoor een vlakker rijgedrag ontstaat, terwijl trillingen van het wegdek worden onderdrukt en de trilling van de motor worden verminderd. Door het behalen van dit niveau van stabiliteit en rijcomfort, hoeft Honda niet langer zijn premium dempersysteem uit de vorige generatie auto te gebruiken.

 Honda’s allesomvattende benadering van NVH-beheer strekt zich uit tot het verminderen van veranderingen in de geluidsdruk bij het starten van de motor vanuit de EV-modus en het onderdrukken van motorgeluid bij hogere snelheden. Ingenieurs hebben ook gewerkt aan het verminderen van laagfrequent weggeluid veroorzaakt door veranderingen in het wegdek, waardoor de sfeer in de cabine verder is verbeterd voor een meer ontspannen rit.

Door herhaaldelijk elk element af te stemmen en te testen dat rechtstreeks van invloed is op de rijervaring, heeft Honda het algehele rijgedrag en het comfort van het voertuig aanzienlijk verbeterd. Dit nieuwe dynamische karakter past niet alleen perfect bij de responsieve aard van de geëlektrificeerde aandrijflijn van de HR-V, maar vormt ook een aanvulling op het uitstekende eigentijdse ontwerp en het superieure comfort en de ruimte van het interieur, waardoor de auto opvalt in het competitieve compacte B-SUV-segment.

Meer weten over de nieuwe Honda HR-V? 

Contacteer Honda garage De Smedt: tel. 09 377 20 46 of Email: info@hondadesmedt.be

Héél veel rijplezier!
Honda De Smedt-team

Share This